Wij vonden dat we hard toe waren aan een nieuwe website, dus lanceerden we een nieuwe en nóg betere site (tenminste dat hoopten we). We vertellen je graag waarom we dit in godsnaam al na anderhalf jaar vonden, hoe we dit aanpakten én wat de eerste resultaten zijn.
Inhoudsopgave
De nieuwe website
In oktober zijn we na vele maanden vol denken, tobben en zweten eindelijk met onze huidige website live gegaan. Je eigen website ontwerpen en ontwikkelen is al het moeilijkste wat er is, maar er kwam nog meer bij. Sinds de zomer van 2017 zitten we als bedrijf in een enorme groeispurt, dus echt veel tijd tijdens de normale kantooruren (voor zover we die hebben) was er niet.
Toch hebben we tijd gevonden en er samen een prachtige website uitgepoept, ook al is deze nog in ontwikkeling. In dit artikel nemen we je mee in onze hersenspinsels, de keuzes die we gemaakt hebben en uiteraard ook de resultaten van onze nieuwe website.
De vorige website
Met dank aan https://web.archive.org kun je nog zien hoe onze homepage en een landingspagina eruit zagen. Nog met een ouderwetse sidebar op de landingspagina’s en een uitstraling die volgens ons niet past bij onze doelgroep. De ‘oude’ website scoorde wel hoog qua conversie, maar dit leverde vaak aanvragen op die niet meer bij ons pasten.
We wisten overigens dat de website nog prima een jaartje mee zou kunnen, maar een leeftijd van anderhalf jaar is in onze hoofden natuurlijk gewoon antiek 😉
De doelstelling
Waar we voor gingen is een website die tot minder ‘slechte’ aanvragen zou leiden en meer geschikte leads op zou leveren. Een nieuwe website die dus meer aansluit bij onze doelgroep. Lekker concreet, toch?
Subdoelen:
- bezoekers langer boeien en meenemen in ons verhaal / onze aanpak
- een volwassenere uitstraling
- meer recht doen aan de mooie logo’s in ons portfolio
- minder focus op bepaalde zoektermen
- meer focus op andere zoektermen
De uitdaging
Onze grote uitdagingen: 1) tijdgebrek en 2) onszelf verkopen.
- Probeer maar eens tijd te vinden tussen al je nieuwe klanten en de supportvragen van bestaande klanten door. Na onze eerste twijfels hebben we toch een nieuwe website gelanceerd. Al is dit absoluut een 0.9 versie en staat er al een lijstje met verbeterpunten klaar. Wellicht dat we daar nog een vervolg-blog over schrijven over een paar maanden.
- We zijn allemaal niet echt enorme verkopers en een tikkeltje bescheiden, ja echt! Dus… hoe zorg je dan voor conversie? We zijn bij onszelf gebleven en gewoon blijven focussen op kennis delen. Wel ‘pronken’ we iets meer met logo’s op onze landingspagina’s.
Het ontwerp
Poging 1 is een ontwerp dat we al na 2 dagen zat waren. Het voelde veel te weinig als ‘eigen’ en was een zoveelste grote headerfoto / video met een loze kreet, een standaard footer. Dus, uiteindelijk niet veel beter dan wat we al hadden.
Poging 2 heeft het wat langer volgehouden en was een split-screen design, maar ook dit ontwerp hebben we na een paar weken afgeschoten. We voorzagen teveel conflicten met de content die we kwijt wilden.
Poging 3 is wat je nu ziet en heeft het in ieder geval tot een live 0.9 versie volgehouden. Geen onnodige poespas, maar wel wat leuke (vinden wij) details. Heb je bijvoorbeeld al ontdekt dat je de screenshots in de cases (deze bijvoorbeeld) kunt sluiten en minimaliseren, zoals in je browser?
Weg met die content
We hadden door de jaren heen best wat bij elkaar geschreven aan blogs en landingspagina’s, maar niet alles werd (goed) gelezen en onze lieve bot van Google moet toch overal doorheen. Dus, tijd voor een grondige content audit om te kijken welke content de prullenbak in mocht en hoe we dat crawl budget zo optimaal mogelijk benutten. In het totaal zijn er 14 oude blogs en 23 oude pagina’s in de prullenbak verdwenen.
Rankings in Google
De pagina’s die mochten blijven hebben we aangepakt en herschreven richting onze ideale doelgroep. Daarnaast zijn de meeste van die pagina’s zo’n 150-200 woorden langer geworden. Dit omdat we enerzijds meer per onderwerp wilden vertellen, maar anderzijds natuurlijk om te kijken of meer woorden zorgen voor betere rankings in Google, we blijven namelijk in basis wel echte SEO specialisten.
Kwaliteit boven kwantiteit
Ruim een jaar geleden stonden we op pagina 1 van Google met zoektermen als ‘website laten maken’ en ‘webshop laten maken’. Daar waren we als klein bureau best trots op, want de concurrentie op die zoekwoorden is killing. Er zat alleen 1 heel groot nadeel aan die hoge rankings:
- Wat kost een nieuwe site bij jullie?
- Ik moet bovenaan in Google, hoeveel?
- Ik heb een webshop met *vul ieder willekeurig product zonder marge in* maar verdien daar te weinig mee. Wat kost het om bovenaan in Google te komen?
- Ik heb een website nodig en het budget is €350, kunnen jullie helpen?
Enorm veel, voor ons, oninteressante aanvragen dus, want achter die vragen zit zelden voldoende budget om echt online te gaan Heersen. Minstens 6 per week en uit fatsoen beantwoord je ze natuurlijk wel allemaal. En ook al kun je ze afschrikken met een standaard info-mailtje met vanaf-prijzen, het kost toch allemaal tijd.
Waar zijn we dan wel op gaan focussen? We zijn van zoekwoorden als ‘website laten maken’ en ‘webshop laten maken’ naar bijvoorbeeld termen als ‘online marketing bureau‘ (see what I’m doing here?) geswitcht. Daarnaast vinden we het natuurlijk wel gewoon leuk om in NL op pagina 1 te staan op het zoekwoord ‘internetbureau‘.
Team
Wie zijn dan binnen Heers verantwoordelijk voor de nieuwe website? De ‘oudjes’ Koen en ik zijn voor het idee en het grootste deel van de uitvoering verantwoordelijk. Zonder Wout was het allemaal net wat minder geweest qua design en zonder Rinske waren de teksten minder ‘actief’ en correct.
De keiharde cijfers
Leuk, zo’n proces en lang verhaal, maar wat doet zo’n nieuwe site dan? Wat zijn de resultaten? We hebben voor dit blog de periode 1 oktober 2017 tot en met 22 februari 2018 vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Hieronder vind je een paar van de resultaten:
- 42% van de bezoekers scrollt op vrijwel iedere pagina tot aan de footer
- de bounce rate is 12,34% lager
- het aantal pagina’s per sessie is met 28,04% gestegen
- de gemiddelde sessieduur is 59,62% langer
- we hebben 12,32% minder verkeer vanuit Google
- we zijn in Google gestegen op ‘nieuwe’ voor ons belangrijke zoekwoorden
- 6,24% meer gebruikers (dankzij met name dankzij social media en direct verkeer)
- 7 verzoeken voor een stage / afstudeerplaats (we hebben helaas na de zomer pas weer plaats). In heel 2017 waren dat er 2.
Grootste teleurstelling
Helaas, dik 40% van de bedrijven die onze nieuwe website bezoeken is concurrent. Of is dat juist een eer? Vermoedelijk zien ze ons vaak boven zichzelf in de rankings van Google, krijgen ze via Social onze blogs onder de ogen of missen ze regelmatig een stukje creativiteit?
Versie 1.0
Wat denk jij, werkt de nieuwe site voor ons? Over een half jaar werkt deze gegarandeerd nog beter, want dan hopen we versie 1.0 ook live te hebben. Tipje van de sluier… we zullen iets meer accenten aanbrengen rond de CTA’s. Als je nog tips voor ons hebt dan horen we dat natuurlijk graag. Kennis delen vinden we leuk, maar leren vinden we nog leuker.
Geef een reactie