Heb je het al gezien? Google heeft het ad label veranderd. Het lijkt een subtiele verandering, maar als je de resultaten naast elkaar ziet, is er wel iets opvallends aan de hand. De ad-resultaten lijken steeds meer op de organische resultaten.
Het is nog niet zo lang geleden dat Google het ad label voor advertenties in de zoekresultaten veranderde van geel naar groen. Maar Google test door. Het volledig groen gekleurde blokje is nu weer wit geworden met een groen kader en groene tekst:
De afgelopen dagen werd de aanpassing gefaseerd uitgerold, dus de kans is groot dat je de nieuwe versie al voorbij hebt zien komen. Google heeft aan de media al bevestigd dat de nieuwe look nu wereldwijd wordt uitgerold.
Inhoudsopgave
Google: nieuw ad label past beter bij overall look & feel
Hierover zegt Google dat potentiële verbeteringen voor de look en feel van de resultatenpagina routinematig worden getest. Na met de nieuwe look te hebben geëxperimenteerd hebben ze besloten het volledig uit te rollen. Het nieuwe label zou beter leesbaar zijn, waardoor de resultatenpagina nog gebruiksvriendelijker wordt.
Of valt het gewoon minder op?
Je zou ook kunnen zeggen dat het nieuwe design minder verschilt van de organische zoekresultaten, wat de click-through rate van ads ten goede komt. Het uiterlijke verschil met de vorige versie is klein, maar valt minder op. Kijk maar naar een voorbeeld van de oude labels:
Dat Google probeert de advertenties meer te laten overeenkomen met de organische resultaten wordt door SEO-specialisten trouwens al gedacht sinds het oude, gele label werd vervangen door het groene blokje.
Volgens Google is dat niet het geval. Sundeep Jain, de huidige director product management voor search ads, zegt dat de verandering onderdeel is van een overkoepelend proces. Volgens hem wil Google gewoon dat de elementen op de resultatenpagina meer gestroomlijnd worden.
Veranderingen ad labels sinds 2007
Search Engine Land maakte een graphic van de veranderingen in de ads sinds 2007.
Toentertijd waren de ads nog geplaatst in een lichtblauw kader. Door de jaren heen zie je de kleur van dat kader steeds lichter worden, waarna het kader helemaal verdwijnt. Mij lijkt de oudste versie in de graphic een stuk opvallender dan de versie van 2016. Om maar niet te spreken van de nieuwste die net uitgerold is.
Betere click-through rate voor adverteerders?
Als je adverteert, kan het je wel weer voordeel opleveren. Dan is een betere click-through rate heel fijn. Maar of het echt zo uitpakt is uiteraard nog even afwachten.
Wat vind jij, is het nieuwe label een verbetering of alleen maar de zoveelste manier van Google om meer geld te verdienen?
Geef een reactie