• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Mobile-First Indexing update van Google: wat je moet weten

Anniek
Online / Content Marketeer
31 juli 2018
Leestijd: 4 minuten
8

Google is gestart met het uitrollen van de langverwachte mobile-first index update. Wat houdt dat in voor de ranking van je site? Moet je je zorgen maken? Of erger nog: iets doen? In dit blog zetten we dat voor je op een rij.

Inhoudsopgave

  • Mobile indexing watte?
  • Wat betekent deze update voor jou(w website)?
  • Test gratis hoe mobiel-vriendelijk jouw website is
  • Je moet een mobiele website als…
  • Tips voor je mobiele website:
  • Mobile-first indexing update: moet je je zorgen maken?

Mobile indexing watte?

Websites worden inmiddels vaker bezocht via mobiel (smartphones en tablets) dan via desktop. En het mobiele verkeer blijft stijgen. Dat ziet Google natuurlijk ook.

Google zal daarom de mobiele versie van een website in de zoekresultaten gaan laten zien. Óók wanneer je zoekt via desktop.

De mobiele website wordt dus belangrijker dan de desktopwebsite in Google’s index (zoekresultaten). Deze update heet Mobile-First Indexing.

Nu ben je vast benieuwd naar het volgende.

Wat betekent deze update voor jou(w website)?

De mobile-first indexing update betekent dat Google je website gaat indexeren op basis van je mobiele website. Google bepaalt dan (onder andere) aan de hand van de content op de mobiele website hoe jouw site gaat ranken.

Klinkt alsof er iets heel groots gaande is he? Een online revolutie?

Toch zal het in de eerste instantie wel meevallen.

Is jouw website responsive, dan laat deze zowel op mobiel als op desktop dezelfde informatie zien. Dit geldt voor de meeste WordPress websites (en sowieso voor die van onze klanten). Opnieuw indexeren van je site zal dan weinig veranderen aan je positie in Google.

Heb je een aparte website voor mobiel en desktop en staat er op de mobiele website minder of andere content? Dan moet je je wel zorgen gaan maken…

Test gratis hoe mobiel-vriendelijk jouw website is

Bedenk dus dat bezoekers die jouw site willen gebruiken dat via een mobiel apparaat doen. Wil je weten hoe mobiel-vriendelijk jouw website is dan kun je dat gratis testen met een tool van Google.

Je moet een mobiele website als…

Niemand zegt dat je een mobiele website moet hebben. Desktop websites worden nog steeds geïndexeerd. Maar omdat mobiel voorrang krijgt, zal het ontzettend moeilijk gaan worden om te ranken in Google als je website alleen een desktopversie heeft. Je website blijft dan dus achter in de zoekresultaten.

Wil je graag verkopen, omzet behalen of leads genereren? Dan is een hogere positie in Google echt noodzakelijk (hier lees bijvoorbeeld hoeveel omzetverschil pagina 3 of pagina 1 in de zoekresultaten maakt).

En een mobiele website dus ook.

Tips voor je mobiele website:

  • Een mobiele website ontwerpen is anders dan een desktopversie. Allereerst omdat het scherm kleiner is. Informatie staat op een andere plek, menu’s werken wellicht anders en komt de call to action wel goed over? Nu er zo veel bezoek komt via mobiel (en dit alleen maar meer wordt!) is een goede user experience op mobiel echt essentieel. Besteed daar dus aandacht aan!
  • Zorg voor een snelle site. Mobiele bezoekers zijn zo mogelijk nog ongeduldiger dan desktopbezoekers.
  • Zorg voor content die mobiel-vriendelijk is. Want lezen vanaf een scherm is moeilijk, en lezen vanaf een klein scherm is dus nog uitdagender.
  • Schrijf mobielvriendelijke snippets als het grootste deel van je websitebezoekers via de mobiele zoekresultatenpagina’s komt. Bij de snippet preview in Yoast kun je kiezen voor de desktop- of mobiele weergave.

Mobile-first indexing update: moet je je zorgen maken?

Als je een responsive website hebt is de content op de desktopversie en de mobiele versie van je website gelijk. Je hoeft je weinig zorgen te maken over het effect van Google’s mobile-first indexing update op je rankings.

We raden je wel aan de user experience van je mobiele website eens goed te bekijken. Kun je wellicht iets verbeteren? Is het design goed genoeg, de call to action duidelijk, de tekst goed leesbaar?

Door de mobile-first index van Google is nu de tijd om te evalueren en voor een Heersende mobiele site te zorgen. Dit zal op korte termijn echt het verschil gaan maken voor je rankings in Google.

Delen

Likes

8

Onderwerp Webdesign, Zoekmachine optimalisatie Tags mobile-first index, Responsive, UX

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Anniek
Online / Content Marketeer

Ooit begonnen als visual merchandiser heeft Anniek een zwak voor mooi én commercieel design. Ook met online content vertelt ze graag een mooi verhaal wat zowel de opdrachtgever, Google als de bezoeker aanspreekt.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een SEA specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures (3)
  • Support / Begrippenlijst
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen