Of je nou werkt met domein-autoriteit (DA) van MOZ of domein-rating (DR) van aHrefs, de autoriteit van je domein is belangrijk. In dit artikel gaan we in op een aantal zaken die dankzij een hogere autoriteit makkelijker gaan. Autoriteit wordt bepaald door je linkprofiel, hoe beter het linkprofiel van je website, hoe hoger je
Inhoudsopgave
Rankings
Allereerst geven de domeinwaarden die een indicatie geven van je autoriteit een goed houvast voor de kans op hoge rankings in Google. Met een hoge autoriteit hoef je alleen maar je content en techniek op orde te hebben (dat is nog eens een andere insteek niet? ;)) om goed te scoren in Google en is het ook makkelijker om met meer zoekwoorden goed te scoren.
Crawl budget
Meer autoriteit betekent ook dat je van Google meer crawlbudget krijgt oftewel, hoe hoger je autoriteit hoe beter Google z’n best doet om heel je website te crawlen in plaats van slechts een deel.
Indexatie
Hoe hoger de autoriteit van je domein, hoe sneller Google je pagina’s zal indexeren. We merken dit zelf de laatste jaren gelukkig ook. Nieuwe pagina’s zoals heers.nl/seo-tekstschrijver/ schoten binnen no-time naar de #1 positie in Google. Maar ook updates van bestaande pagina’s worden sneller opgepikt en opnieuw geïndexeerd door Google als je domein een hoge autoriteit heeft.
Interne links krijgen meer waarde
Als je domein-autoriteit hoog is kun je met een goede interne linkstructuur makkelijk(er) alle afzonderlijke pagina’s binnen het domein meer waarde geven. Interne links worden vaak nog onderschat, maar met die interne links kun je domeinwaarde door laten druppelen van bijvoorbeeld je homepage (doorgaan je sterkste pagina) naar onderliggende pagina’s. Hierdoor krijgen die onderliggende pagina’s die opgenomen zijn in de interne linkstructuur ook steeds meer autoriteit en gaan ze makkelijker goed ranken in Google.
Bescherming tegen slechte links en anchor texts
Google kijkt naar je totale linkprofiel, dus hoe beter je profiel hoe minder ‘schade’ slechte links naar je website kunnen veroorzaken. Bij MOZ kun je dit bijvoorbeeld terugzien aan je eigen spamscore. Bij die spamscore wordt gekeken naar de percentages goede, externe, inkomende links in vergelijking met het percentage slechte inkomende links.
Datzelfde geldt ook voor je anchor text profiel, hoe meer links naar je website hoe groter de kans ook is dat je anchor text profiel gevarieerd en natuurlijk blijft. Niet als je je linkbuilding uitbesteedt aan partijen die wat minder ervaren zijn en je op die manier aan veel links bent gekomen natuurlijk ..
Gerelateerde artikelen
- Moet je wel vertrouwen op domeinwaarden?
- Google wil een snelle website, maar waarom? (met een uitgebreide paragraaf over crawlbudget)
Geef een reactie