Update: Op 21 april 2015 is Google begonnen met de Mobile Update waardoor websites die niet geschikt zijn voor mobiel steeds lager zullen gaan ranken.
Zoals eerder geschreven verwacht Google nog in 2014 dat meer dan de helft van de gebruikers via een mobiel apparaat komen. Op zich natuurlijk uit het oogpunt van usability en conversie reden genoeg om te zorgen dat je website geschikt is voor mobiele apparaten, maar nu gaat Google ook haar gebruikers in de zoekresultaten laten zien welke website geschikt zijn voor mobiele apparaten.
Waarom en hoe doet Google dat?
Google doet dit om frustratie bij gebruikers weg te nemen. Hoe frustrerend is het niet als je een website hebt gevonden via Google, op de link klikt en dan op een site terecht komt die niet of nauwelijks te zien / gebruiken is op een mobiel apparaat? Websites met Flash bijvoorbeeld of van websites die niet responsive zijn, maar waar de hele website samengepropt wordt in je kleine telefoonscherm.
Weten of jouw website mobile-friendly is? Doe de test hier!
Tijd voor een responsive website
Hoog tijd voor een responsive website of een aparte mobiele website dus als je in de mobiele zoekresultaten hoog in Google wilt blijven staan (of wilt komen). Je loopt anders namelijk niet alleen conversie mis, maar straks krijg je niet eens bezoekers meer via mobiele apparaten. Mobile-friendly was al een serieuze factor om rekening mee te houden qua zoekmachine optimalisatie, maar wordt met deze laatste wijziging van Google nog belangrijker.
Geef een reactie