• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Hoe combineer je content, SEO en SEA?

Céline
Contentmarketeer
1 november 2022
Leestijd: 11 minuten

‘Je móét investeren in SEO’, ‘SEA is onmisbaar voor uit de pan rijzende conversies’ en ‘aantrekkelijke content trekt leads over de streep’. Word jij ook bekogeld met deze overtuigingen, maar voelt een investering in content, SEO en SEA nog als rijden met een blinddoek om? Dan is het tijd voor uitleg.

Mooi, al die investeringen die tot meer omzet kunnen leiden, maar hoe combineer je content, SEO en SEA met elkaar en waar moet je beginnen? Heers legt het uit.

Inhoudsopgave

  • Waar investeer je als eerst in?
  • Verschil SEO en SEA: dit moet je weten
  • SEO aan het roer, SEA als mast, content voor onderhoud
  • Investeren of toch doe-het-zelven?
  • Groot bereik en meer rendement
  • Voor diensten, e-commerce en meer
  • Content, SEO en SEA staan als een huis. En nu?

Waar investeer je als eerst in?

De hamvraag: waar investeer je als eerst in, of waar investeer je überhaupt in? Goede vraag, want je marketingbudget is niet eindeloos. Je hebt al meerdere keren een ROI uitgerold, maar toch blijven er twijfels.

Om te beginnen bepaal je als eerst welke investeringen jouw targets kunnen halen. Je kunt namelijk wel SEO uitbesteden en een SEA specialist inschakelen, maar als jouw doelgroep 65+ is moet je misschien een ander communicatiemiddel dan een website inzetten. Je moet immers wel realistisch blijven. Maak het jezelf makkelijk en breng een customer journey in kaart.

Over het algemeen pas je SEA toe nadat de basis van je website staat. Wat deze basis precies inhoudt? Content mét een vleugje SEO én de technische toepassing van SEO (lees: is je website snel genoeg, zijn er geen bugs etc.). Als deze basis helemaal goed staat, is SEA in het ideale geval de laatste troef die je toepast. Waarom je SEA het best als laatst kunt toepassen? Omdat je SEA-advertentie naar een converterende pagina leidt waar overtuigende content op staat. SEO + content + SEA = (meestal) een strategie met een positieve ROI, mits je dit juist toepast.

Note: heb je echt snel resultaat nodig en kun je even niet wachten totdat SEO volledig is uitgekristalliseerd? Dan is SEA als eerst toepassen wél een goed idee.

Verschil SEO en SEA: dit moet je weten

SEO en SEA worden vaak in één zin genoemd. Terecht, want als je je online marketingbudget op de juiste manier wil investeren en een positieve ROI wil, kun je ze allebei inzetten om elkaar te versterken. Maar wat is nu precies het verschil tussen SEO en SEA?

SEO

Ben je marketeer, dan kan het bijna niet anders dat je ook online vindbaar moet zijn. Toen je van SEO (Search Engine Optimization) hoorde, dacht je vast: ‘Dat wil ik, dan word ik vast binnen no time gevonden door mijn doelgroep’. Deels waar. Als SEO goed wordt toegepast, word je inderdaad hoger in de SERP van Google getoond. Het ‘binnen no time’ stukje is niet helemaal waar. Goede SEO vraagt om de juiste investering (zowel in geld als in tijd), wil het zijn vruchten afwerpen. Wat is SEO nog meer? Een langetermijnstrategie waar je een sterke basis voor je website mee creëert. Let op: mits je dit goed doet natuurlijk, je kunt dit het best door een SEO bureau laten doen. Ben je meer van grote-stappen-snel-thuis en een boost? Maak dan kennis met SEA.

SEA

Bovenaan – maar dan ook écht bovenaan – in Google boven de organische zoekresultaten komen? Dat doe je met SEA (Search Engine Advertising). Verkoop je producten? Dan kan je dit bijvoorbeeld doen met Google Shopping of een tekstadvertentie – je weet wel, die zoekresultaten waar ‘advertentie’ voor staat. Investeren in SEA is interessant als je bijvoorbeeld seizoensgerelateerde producten of diensten wil promoten. Denk bijvoorbeeld aan de chocoladeletters in november en december voor een chocoladeleverancier of een ‘begin zomervakantie-actie’ van een reisbureau in juli. SEA is in tegenstelling tot SEO geen strategie voor de lange termijn, maar juist een strategie voor de korte termijn waarin je bepaalde producten of diensten een boost geeft.

De verschillen op een rijtje

  • SEO zet je in als basis voor je website. Idealiter voer je pas nieuwe acties uit als dit goed staat.
  • SEO betekent trouwens óók content. Sterker nog, content is een van de belangrijkste onderdelen van SEO.
  • SEA zet je in voor kortetermijndoelen en SEO juist voor langetermijndoelen.
  • SEA pas je idealiter pas toe nádat je SEO goed staat. De landingspagina waar je je advertentie naartoe leidt is dus al volledig geoptimaliseerd.
  • SEO is ‘gratis’ (je betaalt alleen voor de investering zelf), valt onder organisch en om SEA te activeren betaal je advertentiegeld.

Belangrijk: vaak wordt er om het verschil tussen SEO en SEA gevraagd, maar besteed als marketeer ook zeker aandacht aan goede content. Content is dé basis voor zowel SEO als SEA en biedt de mogelijkheid om je doelgroep ook echt te overtuigen van jouw product of dienst.

SEO aan het roer, SEA als mast, content voor onderhoud

Om er maar even een metafoor aan te koppelen: het combineren van content, SEO en SEA kun je vergelijken met een groot schip. SEO staat aan het roer. Stuur je precies de juiste kant op? Dan zit je website in een goede vaart en is het klaar voor de volgende stap. Heeft een SEO specialist al eerder optimalisaties gedaan en laat je SEO niet meer aan het roer staan? Dan zul je zien dat je website (en de resultaten en verkopen) langzaam wegdrijven en er geen land meer mee te bezeilen is.

Staat SEO nog wel aan het roer en is het tijd om te gaan pieken in de mast? Dan kun je gaan investeren in SEA en vaart bijzetten. Wanneer de wind goed staat en er tijdelijke kansen in de lucht hangen, kun je je SEA-mast zo nu en dan weer opnieuw ophijsen. Zowel het SEO-stuur en je SEA-mast hebben af en toe onderhoud nodig, willen ze optimaal blijven functioneren. Een onmisbare tool voor dit onderhoud is content. Af en toe moet er verse content op je website komen of hebben je SEA meta’s nieuwe beschrijvingen nodig. Combineer je content, SEO en SEA op deze manier? Dan zit jij in ieder geval op het schip dat niet zomaar naar de bodem zinkt.

Investeren of toch doe-het-zelven?

Als je gaat investeren in online marketing, weet je nu waar je moet beginnen. Het combineren van content, SEO en SEA is nu appeltje-eitje voor jou als marketeer. Of toch niet? No offence, maar de meeste marketeers die zelf met content, SEO en SEA aan de slag gaan, geven het al snel op. De reden? Het kost tijd. Veel tijd. Wil je een nieuwe tekst voor je website, dan moet je tijd inplannen om te schrijven. Zie je dit niet zitten? Gun jezelf dan meer tijd met webteksten laten schrijven door een copywriter.

Je moet consistent tijd blijven investeren, zodat je schip niet ten onder gaat en uitkijken dat je niet voorbij wordt gevaren door je concurrent. Bovendien: is SEO, SEA of content niet jouw expertise? Dan kun je maar beter je vingers er niet aan branden en het over laten aan een professional (online marketing bureau).

Groot bereik en meer rendement

Je bedrijf loopt lekker, maar je wil meer. Je hebt wel sales van vaste klanten, maar wil ook meer nieuwe klanten en meer bereik. Je wil groeien, de nummer #1 zijn in je markt en een autoriteit zijn in jouw branche. Logisch! Stilstaan is achteruitgaan, dat snappen we bij Heers als geen ander.

Investeren kost (soms ook veel) geld. Voor de een doet dat zeer, de ander heeft er wat minder moeite mee omdat -ie zich vooral focust op het rendement dat uit de investering komt. Een positieve ROI (en dus rendement uit je investering), dat is wat je wil. Meer leads, meer verkopen én dus een groter bereik. Twijfel je om te investeren in SEO, SEA of content? Stel jezelf dan de volgende vraag:

Hoeveel kost het me om zelf content, SEO en SEA van top tot teen op te zetten (tijd + studie + geld) en hoeveel kost het me als ik content, SEO en SEA uitbesteed? Waar haal ik het snelst resultaat mee?

We hebben trouwens een tijdje geleden ook een blog geschreven over hoeveel SEO je oplevert en hoe je content marketing ROI berekent. Tel uit je winst!

Voor diensten, e-commerce en meer

Elk jaar komen er weer nieuwe diensten op de markt en het ene na het ander e-commerce bedrijf wordt uit de grond gestampt. Je kunt je voorstellen dat de concurrentie online moordend is en dat je alleen van de beste tools gebruik moet maken, wil je boven de concurrent uitsteken. Gelukje voor jou: niet iedere concurrent combineert content, SEO en SEA op de juiste manier. Dit biedt kansen voor jou! Door deze drie elementen te combineren haal je alles uit je trukendoos en laat je aan Google zien dat het écht de moeite waard is om je website te bezoeken. Wil je weten hoe je in de wedstrijd staat en hoe je met een online marketingstrategie inclusief SEO, SEA én content sneller naar je doelen sprint? Onze Heersers maken graag een winnend plan voor je.

Content, SEO en SEA staan als een huis. En nu?

Heb je alles uit de kast gehaald en draait SEO, SEA en is je website voorzien van content? Dan is het harde werk gedaan. Dit betekent niet dat je eindeloos achterover kunt gaan zitten. Een investering in content, SEO en SEA is een continu proces. Je bent niet de enige die zich in de wondere wereld van online marketing bevindt, ook je grootste concurrent investeert hierin. Zowel content, SEO en SEA moeten regelmatig geoptimaliseerd worden, wil het aan de eisen van Google blijven voldoen. Bovendien is Google er ook niet vies van om hier en daar een onverwachte update uit te rollen, ook hierin moet je blijven meebewegen.

Zie jij zo’n winnend plan wel zitten en geloof jij net als wij ook in de gouden combinatie van content, SEO en SEA? Bij Heers staan meerdere specialisten te trappelen om met je te sparren! Ieder plan en ieder bedrijf is uniek, daarom stellen we (in samenspraak met jou) een persoonlijk online marketingplan samen waar we alle passende ingrediënten voor jouw bedrijf in verwerken.

Durf jij te investeren in content, SEO en SEA met de kans op meer rendement? Je SEA uitbesteden aan Heers is slechts 1 telefoontje of mailtje en binnen 2 werkdagen weet je wat er moet gebeuren.

Nog niet helemaal overtuigd? Misschien vind je in ons eerder schreven blog over het verdelen van je marketingbudget over SEO en SEA het antwoord op je vraag.

Delen

Likes

0

Onderwerp Content, SEA, Zoekmachine optimalisatie

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Céline
Contentmarketeer

Creatieve contentmarketeer die content schrijft waar zowel Google als je klanten blij van worden. Maakt teksten leuk én begrijpelijk voor iedereen.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen