• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Google Rankings: Business- of ego boost?

Randy
Content Marketeer
2 oktober 2017
Leestijd: 4 minuten
17

Waar in het dagelijks leven online populariteit en zichtbaarheid steeds belangrijker lijkt te worden, ontkomt ook de zakelijke wereld hier niet aan. We streven naar het verzamelen van meer likes, comments, shares en in het geval van SEO een hogere ranking in Google. Alles voor het succes van het bedrijf, toch?

Het probleem

… met een continue peiling van de positie van je website (rank tracking), lijkt te liggen bij een omslag van ’tracking’ naar het obsessief streven naar hoger en meer. De gewenste business boost (toch?) maakt nu ruimte voor een ego boost. Dat het goed voelt om jezelf ‘aan de top’ te zien staan, snappen we, ook buiten het SEO-veld, allemaal. Het feit is echter dat Google’s zoekresultaten door met name de volgende twee factoren niet altijd consistent zijn:

  • Locatie. De zoekresultaten zijn aangepast aan de locatie van je toetsenbord. Het is dan ook niet toevallig dat de lokale ijssalon bovenaan komt bij Google’s zoekresultaten van ‘ijssalon’. Ze betalen zich echt niet per se scheel aan Google Adwords.
  • Personalisatie. Het internet kent ons (internetgedrag) inmiddels op zijn duimpje en door de cookies te accepteren gaan we er massaal mee akkoord. Dit resulteert erin dat Google en andere zoekmachines bij het volgende bezoek de resultatenpagina zodanig kunnen wijzigen dat zij ons persoonlijk relevantere resultaten (kunnen) bieden.

Beide kwaliteiten van het internet en Google zijn inmiddels redelijk bekend. Toch wordt met het hoofd in de wolken vaak vergeten hoe dit een aanzienlijke invloed op de rankings heeft. Volledig betrouwbaar en consistent rank tracken kan in dat geval worden nagestreefd door alle mogelijke inconsistenties te scannen, te controleren en te monitoren en hier bij iedere zoekopdracht rekening mee te houden. Niet onmogelijk, maar wel zonde van de tijd die je kunt gebruiken om de gewenste business boost te bereiken.

Naast de inconsistentie, blijken (Google) rankings ook niet de beste maatstaf voor succes. In het boek “The Art of SEO” verklaren drie SEO-goeroe’s en -sprekers dat obsessief rank tracking kan leiden tot slechte strategische keuzes. Andere belangrijke aandachtsgebieden, zoals content creatie gericht op de juiste traffic en conversie, worden hier namelijk tekort gedaan.

Tot slot blijkt dat merendeel (70%) van de zoekopdrachten op Google bestaat uit complete zinnen en/of longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn woordcombinaties of zinnen waardoor de resultaten (en dus concurrentie) worden beperkt. Zo heb je bijvoorbeeld het zoekwoord ‘marketing’ met longtail opties als ‘online marketing’ en ‘online marketing bureau‘ of zelfs ‘online marketing bureau Gorinchem’ ;). Het is hierbij geen rocket science om te bedenken waar de concurrentie het kleinst is en de kans op een hoge ranking het grootst..

Dus…

Waar moeten we ons dan wél op focussen? Het doel van iedere SEO- of marketingstrategie is het benutten van de vele (longtail) kansen door middel van een zoekwoorden-onderzoek. Deze specifiekere zoektermen bereiken meer doelgerichte bezoekers, wat veelal kan worden vertaald in meer conversie. Het is dus veel belangrijker om je traffic-ontwikkelingen in de gaten te houden, waardoor het gemakkelijker te achterhalen én te begrijpen is waar en hoe je je bezoekers online kunt vinden. Misschien lijkt traffic tracking in eerste instantie minder opwindend dan rank tracking, maar op lange termijn zal traffic tracking vele malen beter bijdragen aan de gewenste business boost.

En dat is waar het om gaat, toch?

Delen

Likes

17

Onderwerp Zoekmachine optimalisatie

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Randy
Content Marketeer

Contente content marketeer voor Heers én onze klanten. Zorgt met een dosis creativiteit en vleugje humor voor ijzersterke webteksten en blogs.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een SEA specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures (3)
  • Support / Begrippenlijst
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen