• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Team
  • Blog
  • Contact

Google Panda van 2011 tot 2015. Weet jij nog waar je op moet letten?

seo specialistRoderick
Online Marketeer
16 december 2014
Leestijd: 4 minuten

We hebben het vaak over een Google Panda update, maar niemand (behalve een enkele SEO consultant) weet exact waar Google allemaal op let en mee bezig is. Op basis van de afgelopen 4 jaar is er een mooie lijst Do’s en Don’t gepubliceerd door John Bachynski.

Voor de lezers, die niet weten waar Google Panda om draait (dat is overigens net zoiets als niet weten hoe je met mes en vork moet eten, maar goed). Google Panda draait om kwaliteit. Kwaliteit van je website in technisch opzicht, qua content en qua user experience, focus je op het neerzetten van de meest gebruiksvriendelijke website met briljante content en alles komt goed …

Een aantal belangrijke do’s:

  • User satisfaction: Google ontkent Google Analytics hiervoor te gebruiken, maar het gaat er om dat bezoekers vinden op je website wat ze zoeken en kunnen doen wat ze willen doen. Steeds vaker gaan ook geluiden op dat Pogo Sticking invloed heeft op de resultaten in Google, maar sceptisch als ik ben…, het zou mij niet verbazen als Google Analytics toch wel invloed heeft. Al zijn er natuurlijk nog steeds veel sites zonder Google Analytics ..
  • Uitgaande links: link vanuit je webtekst naar relevante informatie buiten je eigen domein.
  • Betrouwbaarheid: denk onder andere aan gegevens als telefoonnummer, adres, kvknr, btwnr, privacy policy, missie, reviews op je website.
  • Social: positieve shares of mentions helpen je.
  • Datum: Op iedere pagina het liefst. Google weet graag of het recente content is en wil bv. ook graag weten of het geüpdatet is.

Een aantal belangrijke don’ts:

  • Slechte gebruikerservaringen: matige content, belabberde laadtijd, afschrikwekkend webdesign (de helft van jullie denkt nu ten onrechte dat ze wel safe zitten).
  • Overkill aan zoekwoorden: het ouderwets volproppen van teksten met je gewenste zoekwoord(en). Google wordt steeds ‘menselijker’ in het lezen van teksten en herkent keyword stuffing steeds beter.
  • Off topic content: je website heeft als het goed is in hoofdlijnen maar een aantal onderwerpen. Zo zou het dus raar zijn als wij wat over speelgoed voor kinderen zouden gaan bloggen. Tenzij de hoofdlijn van die tekst gaat over het bouwen van een webshop / website voor zoiets natuurlijk.
  • Slechte content: denk hierbij aan spelling en grammatica, te lange of te moeilijke zinnen, pagina’s met maar 1 of 2 zinnen tekst etc. Panda is en blijft gaan om kwaliteit.
  • Teveel advertenties: pagina’s met veel advertenties (en zeker boven de vouw) waar bijvoorbeeld 50% van de bezoekers direct op een advertentie klikt zijn de laatste tijd hard afgestraft. Mede natuurlijk ook vanwege het feit dat mensen snel weg zijn op een dergelijke pagina en de bezoekerservaring slecht is.
  • Trage website / pagina: We weten dit al lang, maar met de steeds hippere designs en het gebruik van grote afbeeldingen gaat dit eigenlijk vaker mis dan ooit. Zeker op one-page homepages, die designers helemaal vol willen stoppen met full width sliders en parallax achtergronden. Natuurlijk zijn er manieren om afbeeldingen te optimaliseren, maar er zijn grenzen.

De gehele lijst met Do’s en Don’ts vind je hier (Engels).  En ongetwijfeld is de lijst niet compleet en heeft Google al weer wat nieuws bedacht ..

Neem jij je bezoekers echt serieus?

Dan wordt het tijd om te werken aan je conversie, zoals eerder beschreven leidt focus op conversie tot een positie hoog in Google. Zorg dat je bezoeker op alle (online) vlakken helemaal tevreden is, geboeid wordt en doet waar hij of zij voor op je website kwam.

Delen

Likes

0

Onderwerp Zoekmachine optimalisatie

Meer weten?

Neem contact met ons op!
seo specialistRoderick
Online Marketeer

Roderick is één van de meest ervaren online specialisten van Nederland en helpt je gegarandeerd aan meer traffic en conversie.

Helemaal retro! Een ouderwetse nieuwsbrief zonder marketing automation. Wel met gratis tips en het laatste nieuws op het gebied van online marketing natuurlijk.

Schrijf je in.
E-mailadres

Lees Interacties

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een SEO check
  • SEO tips

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures (3)
  • Support / Begrippenlijst
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen