• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

Facebook advertenties optimaliseren voor conversies?

Leandro
Online Marketeer
12 augustus 2019
Leestijd: 5 minuten
2

We gebruiken Facebook advertenties met eigenlijk  een hele simpele reden. Je wilt onderaan de streep meer klanten, meer verkopen en dus meer omzet. In deze blog ga ik dieper in op hoe het Facebook algoritme werkt als je als doelstelling conversies gebruikt en hoe je je advertenties met die doelstelling kan optimaliseren.

Inhoudsopgave

  • Wat is een Facebook Conversie?
  • Hoeveel gegevens heeft Facebook nodig om advertenties te optimaliseren voor conversies?
  • Welke advertentiedoelstellingen kan je gebruiken voor conversies?
  • Dus hoe optimaliseer je voor conversies?

Wat is een Facebook Conversie?

Let op, eerst even de definitie: een conversie is elke actie die een gebruiker op je website onderneemt die je wilt bijhouden. Een conversie of aangepaste conversie is vrij eenvoudig bij te houden door de Facebook-pixel. Deze pixel zelf installeren vraagt enige kennis en kunde. Als je niet weet hoe dit werkt, besteedt het dan vooral uit. Oké, tot zover de theorie, hieronder een aantal voorbeelden: Een conversie is bijvoorbeeld…

  • Een video bekijken
  • Het bezoeken van een specifieke pagina
  • Een item toevoegen aan de winkelwagen
  • Aanmelden bij je website
  • Het uitvoeren van een transactie

Afhankelijk van je product of website stel je dus de conversies in die voor jou belangrijk zijn.

Hoeveel gegevens heeft Facebook nodig om advertenties te optimaliseren voor conversies?

Geloof me, ik heb het geprobeerd, maar je kan dus niet heel hard tegen Facebook schreeuwen: “Geef me conversies!”. Nu is testen een belangrijk onderdeel van adverteren op Facebook, dus na deze trial-and-error fase vertel ik je wat wel werkt. Facebook gebruikt data van je pixel om conversies te vinden. Meer conversies is meer data. Meer data betekent makkelijker nieuwe klanten vinden. Stel, je hebt 10.000 conversies op je website. Je moet in dit geval de conversies dus eigenlijk zien als 10.000 Facebook-gebruikers, die iets op je pagina gedaan hebben. Met een conversieratio van 3% heb dus al ruim 300.000 (!) bezoekers op je website nodig. De data van deze 10.000 conversies kan gebruikt worden om mensen te vinden met dezelfde interesses of demografische achtergronden. De voordelen daarvan hoef ik je niet uit te leggen.

Facebook heeft minimaal 500 conversies per maand nodig om je advertenties te kunnen optimaliseren voor de conversiedoelstelling. Heb je nog geen 500 conversies per maand? Stel je advertentie dan in met een andere campagnedoelstelling, zoals ‘Verkeer’ en selecteer dan website. Net zolang totdat je wel het gewenste aantal conversies haalt.

Gratis tip: staar je in eerste instantie niet blind op je gewenste conversie, maar kijk goed wat er nog meer gebeurt op je website. De conversie op aankopen blijft achter, maar je haalt meer dan genoeg (500 dus) conversies op “item aan winkelwagen toevoegen”? Optimaliseer dan eerst op die conversie om je verkopen te stimuleren.

Welke advertentiedoelstellingen kan je gebruiken voor conversies?

Er zijn een aantal doelstellingen die je kunt gebruiken voor conversies. We beginnen heel logisch.

Conversies: Zoals zojuist geleerd, gebruik je deze doelstelling alleen als je al minimaal 500 conversies per maand op je website hebt. Als je (te) veel geld te besteden hebt én een beetje lui bent, kan je ook optimaliseren voor klikken op je website en dan schakelt Facebook automatisch om als er genoeg gegevens verzamelt zijn. Makkelijk, maar heeft zeker niet mijn voorkeur.

Verkeer: De verkeersdoelstelling zorgt ervoor dat Facebook je advertenties weergeeft aan gebruikers die er waarschijnlijk op gaan klikken. Optimaliseer op klikken of op bijvoorbeeld landingspaginaweergaven. Dit is afhankelijk van je doelstelling. Optimaliseer voor verkeer net zolang totdat je de magische 500 grens geslecht hebt en schakel dan over naar conversies.

Dynamische advertenties: Bij doelstellingen selecteer je in dit geval ‘verkopen uit catalogus’. Bij deze optie krijgen gebruikers advertenties zien van producten waar ze eerder (op je website) interesse in getoond hebben. Betekent wel dat je eerst een catalogus van je producten moet uploaden om al je verschillende producten te kunnen laten zien. Het grote voordeel van deze optie is dat je niet per se 500 conversies per maand nodig hebt. Dit komt omdat dynamische advertenties heel persoonlijk weergegeven worden. Bij uitstek geschikt voor retargeting dus.

Campagnedoelstellingen voor Facebook advertenties
Campagnedoelstellingen voor Facebook advertenties

Dus hoe optimaliseer je voor conversies?

De grootste fout die we dus niet meer gaan maken is te snel focussen op conversies, zonder dat je daar genoeg data voor hebt. Zorg eerst voor genoeg verkeer en acties op je website en optimaliseer daarna voor conversies. Hiermee voorkom je hogere kosten per actie (CPA) en onrendabele advertenties, omdat Facebook nog onvoldoende gebruikersgegevens heeft.

Heb je nog vragen over conversies of over een andere manier van adverteren? Laat hieronder een reactie achter en ik zal je vraag zo snel mogelijk beantwoorden.

Delen

Likes

2

Onderwerp Social media

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Leandro
Online Marketeer

Leandro helpt je meer naamsbekendheid en leads te krijgen via social media.

Lees Interacties

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen