Vanaf 1 oktober worden zoekcampagnes èn shopping campagnes met ‘versnelde advertentieweergave’ omgezet naar ‘standaardweergave’. Vanaf 17 september gaat deze optie in, maar vanaf 1 oktober worden ook al bestaande en lopende campagnes omgezet naar standaardweergave. Dit is vanaf dat moment dus ook de enige optie. Let wel, voor display en videocampagnes blijft de optie van versnelde advertentieweergave wel gewoon beschikbaar. Wat betekent dit voor je Google Ads advertenties?
Inhoudsopgave
Wat doet de versnelde advertentieweergave?
Je kiest als adverteerder voor het versneld weergeven van je advertenties als je als doel hebt om zoveel mogelijk conversies te genereren binnen een doelprijs per conversie. Je ziet dit veel gebeuren binnen de e-commerce wereld. Die adverteerders willen eigenlijk gewoon zoveel mogelijk uitgeven (lekker wel) zolang de marges maar blijven kloppen. Als je dan kiest voor versnelde advertentieweergave èn je dagbudget hoog instelt, dan heb je grote kans dat je advertenties de hele dag door zo vaak mogelijk worden weergegeven. Dus vooral binnen shopping campagnes is dit een heel populaire optie.
Maar waarom stopt Google ermee als het zo populair is?
Nou, er zitten namelijk ook nadelen aan de optie voor versnelde advertentieweergave. In het geval dat je niet oneindig geld kan uitgeven (jammer wel) betekent het vaak dat je vroeg op de dag al door je budget heen bent en je advertentie niet meer wordt weergegeven. Het werkt namelijk verhogend voor de CPC vroeg op de dag (want dan is er meer concurrentie). Als zometeen alleen nog de standaardweergave beschikbaar is, is het wel makkelijker voorspellen wat je campagne gaat doen. Google zal dan kijken naar de advertentieprestatie over de hele dag en proberen de prestaties van je advertenties te maximaliseren binnen je dagbudget.
Moet je blij zijn met alleen de standaardweergave?
Zoals Google het presenteert wel. Maar het is natuurlijk logisch dat ze voor eigen parochie preken. De theorie erachter is dat met de standaardweergave je budget over de gehele dag (of de tijdstippen die je hebt ingesteld) op de meest optimale manier wordt gebruikt. Daar is wat voor te zeggen. Bij versnelde advertentieweergave kan je afvragen of mensen die je advertentie te zien krijgen, wel echt op zoek zijn naar jouw product of dienst. Minder geoptimaliseerd dus en voorziet volgens Google dus ook minder in een informatiebehoefte.
En er zijn natuurlijk nog wel gewoon opties om ook met de standweergave te kunnen spelen met je advertenties. Je kan kiezen voor het optimaliseren voor conversies of het maximaliseren van je klikken. En je advertentieplanning wordt belangrijker. Pas je biedingen aan voor de tijdstippen die jij belangrijk vindt. Let wel goed op de tijdzone van je account!
Conclusie over de versnelde advertentieweergave
Aan de ene kant is het natuurlijk vervelend dat er een extra optie verdwijnt. Je moet nu gedwongen op zoek naar nieuwe manieren om hetzelfde resultaat te krijgen. Aan de andere kant kan je stellen dat Google het vertrouw en heeft dat het algoritme nu beter werkt om sowieso al je campagnes te optimaliseren. Het was natuurlijk nog al een van-dik-hout-zaagt-men-planken optie en dit dwingt je beter te kijken naar de doelen die je hebt. We gaan zien hoe dit zich ontwikkelt, maar het kan in ieder geval geen kwaad je alvast voor te bereiden. Wij hebben dat bij deze, als Google partner, alvast voor jou gedaan.
Geef een reactie