Conversie-optimalisatie is niet iets waar je lukraak mee kunt beginnen. Je kunt immers pas iets gaan verbeteren als je weet wát. En vooral waarom. Er moet dus een plan achter zitten. Klinkt als veel moeite? Valt mee! Begin met het vaststellen van een conversiedoel.
Wat is een conversiedoel
Wat is het doel van jouw website? Dat blijkt soms al een moeilijke vraag. ‘Informeren’ is dan het antwoord. Dat is een prima ambitie voor een site als Wikipedia, maar ik ga er vanuit dat een bedrijf met winstoogmerk toch meer uit zijn online aanwezigheid wil halen. We zien ook nog veel websites die gemaakt zijn vanuit het idee ‘online visitekaartje’. Beetje bedrijfspresentatie, contactgegevens erbij en dat is het eigenlijk wel.
Je kunt je conversie optimaliseren wanneer je specifieke doelen stelt voor je website: een conversiedoel dus. Voorbeelden van resultaatgerichte conversiedoelen zijn dat een bezoeker (naar aanleiding van de gepresenteerde informatie) contact opneemt, zich inschrijft voor de nieuwsbrief of – in het geval van een webshop – een product koopt. Een brochure downloaden of een video afspelen zijn minder gericht op direct resultaat maar ook dit kunnen een waardevolle richtpunten zijn.
Waarom een conversiedoel
We hebben er al best vaak over geschreven: conversie-optimalisatie. Het is dan ook best een ding. Want dat je website (veel) bezoekers trekt is natuurlijk geweldig, maar dit kan geen doelstelling op zich zijn. Het wordt pas echt leuk als deze bezoekers ook klanten worden. Zonder conversiedoel is je site een speelbal. Echt iets concreets gaat er online niet gebeuren voor je website.
Breng je echter focus aan en ga je je bezoeker sturen, bijvoorbeeld door je webdesign, content of call to actions te laten bijdragen aan het bereiken van jouw doel, dan zul je zien dat er meer conversie ontstaat. Hoe eenvoudiger je bezoeker het conversiedoel kan bereiken, hoe hoger de conversie. En dat is precies waar wij voor gaan, geen online visitekaartjes maar online Heersers!
Hoe stel je een conversiedoel vast
Om een conversiedoel vast te stellen, vraag je je af wat wilt jij dat de bezoeker doet op je website. Wanneer levert jouw website resultaat op? Misschien merk je dat bezoekers die een brochure downloaden, uiteindelijk ook je product kopen. Of dat het bekijken van een bepaalde pagina je nieuwe offerte-aanvragen oplevert. Dan wil je nieuwe bezoekers ook graag die pagina laten zien, immers, blijkbaar scoor je daar mee!
Geen idee wat bezoekers doen op jouw website? Kijk eens goed naar je Google Analytics. Of laat een keer mouse-tracking doen. De mogelijkheden om je bezoeker te analyseren zijn er. Maak er gebruik van (of vraag het ons) zodat je ook je conversie optimaliseert!
Geef een antwoord