De navigatie is de ruggengraat van je website. De navigatie zorgt dat bezoekers feilloos hun weg vinden. Dat ze binnen no-time vinden wat ze zoeken. Echter kom ik het tegenovergestelde maar al te vaak tegen. Websites ingericht vanuit het perspectief van de organisatie zorgen voor een serieus potje spoorzoeken-voor-volwassenen. Waarom is een goede navigatie zo moeilijk?
Inhoudsopgave
Ik ben organisatie X en dit is mijn nieuws
Vaak gezien: navigatie bedacht vanuit het perspectief ‘de website is een online visitekaartje’. De eerste knoppen in de navigatie zijn dan ‘over ons‘ en ‘nieuws’. Nu is het heus niet zo dat je bezoeker deze informatie niet wil lezen. Maar zeer waarschijnlijk is dit niet waarvoor hij of zij in eerste instantie je website bezoekt.
Online visitekaartje …., of meer?
Communicatiespecialisten buigen zich al jaren over vraagstukken als hoe de klant te bereiken en hoe te communiceren richting klant. Echter bij de inrichting van het online communicatiekanaal wordt de klant ineens weer een portie organisatie-presentatie opgedrongen en lijkt de vraag wat de klant wil van secundair belang.
Ik verbaas mij over de weinig conversiegerichte indeling van websites. Inmiddels mag toch wel duidelijk zijn dat een website meer is dan een presentatiekanaal. Er valt geld te verdienen! Waarom maken we die verkoop dan zo ingewikkeld?
Waarom de navigatie (meer) aandacht verdient?
Een goede navigatie laat je bezoeker sneller vinden wat hij of zij zoekt en zorgt voor minder reden om je website te verlaten. En een tevreden bezoeker is een terugkerende bezoeker, die bovendien een grotere intentie heeft om iets op jouw site te gaan doen (downloaden pdf, offerte aanvragen, een aankoop voltooien).
Goed, als usability adviseur en copywriter met bovendien een communicatie-achtergrond heeft het mijn bovenmatige interesse om te kijken naar de indeling van informatie op een website. En dus maak ik mij er ook vast meer dan gemiddeld druk om. Maar een goede navigatie levert je meer conversie op, dus ik zou niet weten waarom jij je er niet druk om zou maken.
Hoe verbeter je dan die navigatie?
Het verbeteren van de navigatie van je website is geen rocket science. Je kunt een goede start maken door jezelf eens af te vragen wat de bezoeker van je website komt doen (toptaken). Wat hoopt hij of zij te vinden op jouw site? Zorg vervolgens dat dit goed te vinden is. Ik zei het al, geen rocket science.
Navigatie-optimalisatie tips
Drie navigatie-gewetensvragen om de indeling van jouw website te verbeteren:
- Is de hoofdnavigatie duidelijk geplaatst op de site?
- Originele teksten op navigatiebuttons zijn natuurlijk super creatief. Maar is je bezoeker dat ook? Snapt deze in een milliseconde wat hij of zij onder die knop aan informatie gaat vinden? Zo ja, way to go. Lekker laten staan.
- Stel dat ik jouw website via een random pagina bezoek (niet alle bezoekers komen via de homepage), is het dan gelijk duidelijk met wat voor bedrijf ik te maken heb, waar op de site ik me bevind en hoe ik verder kan surfen?
Natuurlijk is dit slechts het topje van de ijsberg wat betreft optimalisatie tips. Maar ik ben heel benieuwd of jij deze vragen positief kunt beantwoorden – en stel graag de proef op de som. Kom maar door met die url’s!
Geef een reactie