• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact

De navigatie als conversie knaller: voorkom online spoorzoeken

Anniek
Online / Content Marketeer
27 november 2014
Leestijd: 4 minuten
62

De navigatie is de ruggengraat van je website. De navigatie zorgt dat bezoekers feilloos hun weg vinden. Dat ze binnen no-time vinden wat ze zoeken. Echter kom ik het tegenovergestelde maar al te vaak tegen. Websites ingericht vanuit het perspectief van de organisatie zorgen voor een serieus potje spoorzoeken-voor-volwassenen. Waarom is een goede navigatie zo moeilijk?

Inhoudsopgave

  • Ik ben organisatie X en dit is mijn nieuws
  • Online visitekaartje …., of meer?
  • Waarom de navigatie (meer) aandacht verdient?
  • Hoe verbeter je dan die navigatie?
  • Navigatie-optimalisatie tips

Ik ben organisatie X en dit is mijn nieuws

Vaak gezien: navigatie bedacht vanuit het perspectief ‘de website is een online visitekaartje‘. De eerste knoppen in de navigatie zijn dan ‘over ons‘ en ‘nieuws’. Nu is het heus niet zo dat je bezoeker deze informatie niet wil lezen. Maar zeer waarschijnlijk is dit niet waarvoor hij of zij in eerste instantie je website bezoekt.

Online visitekaartje …., of meer?

Communicatiespecialisten buigen zich al jaren over vraagstukken als hoe de klant te bereiken en hoe te communiceren richting klant. Echter bij de inrichting van het online communicatiekanaal wordt de klant ineens weer een portie organisatie-presentatie opgedrongen en lijkt de vraag wat de klant wil van secundair belang.

Ik verbaas mij over de weinig conversiegerichte indeling van websites. Inmiddels mag toch wel duidelijk zijn dat een website meer is dan een presentatiekanaal. Er valt geld te verdienen! Waarom maken we die verkoop dan zo ingewikkeld?

Waarom de navigatie (meer) aandacht verdient?

Een goede navigatie laat je bezoeker sneller vinden wat hij of zij zoekt en zorgt voor minder reden om je website te verlaten. En een tevreden bezoeker is een terugkerende bezoeker, die bovendien een grotere intentie heeft om iets op jouw site te gaan doen (downloaden pdf, offerte aanvragen, een aankoop voltooien).

Goed, als usability adviseur en copywriter met bovendien een communicatie-achtergrond heeft het mijn bovenmatige interesse om te kijken naar de indeling van informatie op een website. En dus maak ik mij er ook vast meer dan gemiddeld druk om. Maar een goede navigatie levert je meer conversie op, dus ik zou niet weten waarom jij je er niet druk om zou maken.

Hoe verbeter je dan die navigatie?

Het verbeteren van de navigatie van je website is geen rocket science. Je kunt een goede start maken door jezelf eens af te vragen wat de bezoeker van je website komt doen (toptaken). Wat hoopt hij of zij te vinden op jouw site? Zorg vervolgens dat dit goed te vinden is. Ik zei het al, geen rocket science.

Navigatie-optimalisatie tips

Drie navigatie-gewetensvragen om de indeling van jouw website te verbeteren:

  • Is de hoofdnavigatie duidelijk geplaatst op de site?
  • Originele teksten op navigatiebuttons zijn natuurlijk super creatief. Maar is je bezoeker dat ook? Snapt deze in een milliseconde wat hij of zij onder die knop aan informatie gaat vinden? Zo ja, way to go. Lekker laten staan.
  • Stel dat ik jouw website via een random pagina bezoek (niet alle bezoekers komen via de homepage), is het dan gelijk duidelijk met wat voor bedrijf ik te maken heb, waar op de site ik me bevind en hoe ik verder kan surfen?

Natuurlijk is dit slechts het topje van de ijsberg wat betreft optimalisatie tips. Maar ik ben heel benieuwd of jij deze vragen positief kunt beantwoorden – en stel graag de proef op de som. Kom maar door met die url’s!

Delen

Likes

2

Onderwerp Conversie Tags Toptaken

Meer weten?

Neem contact met ons op!
Anniek
Online / Content Marketeer

Ooit begonnen als visual merchandiser heeft Anniek een zwak voor mooi én commercieel design. Ook met online content vertelt ze graag een mooi verhaal wat zowel de opdrachtgever, Google als de bezoeker aanspreekt.

Lees Interacties

Reacties

  1. Sonja van Vuren zegt

    27 november 2014 om 15:52

    Interessant 1e artikel, Anniek. Leuk om te lezen. En nu we het daar toch over hebben…

    De HEERS home navigatie is anders dan dieper in de site. Jullie home scrollt als je daar op de navigatie klikt. Dus als ik daar bijvoorbeeld op ‘blog’ klik, krijg je niet de pagina met blogs, maar zwier je naar de 3 meest recente. 1 van die 3 onderwerpen moet je interesseren, wil je doorklikken.

    Jullie optimaliseren en tweaken natuurlijk als een dolle, dus deze keuzes zijn niet voor niets gemaakt. Misschien dat jullie daar eens over kunnen bloggen? Want de meeste mensen willen niet zo afwijken van de standaard. Ook i.v.m. ‘Don’t make me think!’ – voorzichtig zijn met alles wat te veel afwijkt van wat ‘men’ gewend is.

    En het klopt helemaal wat je schrijft: veel mensen komen niet via je homepage binnen, zeker als je ook blogt op je site. In het (recente?) verleden hadden jullie een tijdje een kruimelpad, zodat je op iedere pagina kon zien waar je zat. Maar dat bleek geen (navigeer) waarde toe te voegen?

    Trouwens, wat is jullie ervaring met ‘home’ als woord níet in de navigatie? Ik dacht dat inmiddels wel ingeburgerd was dat het logo ook de ‘home-button’ is, maar geloof dat dat lang niet voor iedereen het geval is?

    Beantwoorden
    • Anniek zegt

      27 november 2014 om 20:31

      Dat is leuk om te horen Sonja, bedankt! En gelijk een mooie inhoudelijke reactie te pakken :).

      Een interessante tip om juist het afwijken van de standaard eens te behandelen – en hoe je dat juist kunt doen. Want afwijken hoeft geen probleem te zijn, zolang je ervoor zorgt dat de bezoeker dat snel kan begrijpen. Door bijvoorbeeld consistentie in plaatsing en lay-out.

      Van het kruimelpad werd volgens mouse-tracking op onze site nauwelijks gebruik gemaakt. Voor andere websites, bijvoorbeeld webshops, is een kruimelpad echter wel van toegevoegde waarde om je positie snel te kunnen bepalen.

      Tsja, de kwestie ‘home’ wel of niet in de navigatiebalk, daar bijven de meningen over verdeeld. Er duiken nu veel one-page websites op waarbij de navigatiebalk meeschuift maar waar niet altijd een logo in staat. Dan is ‘home’ als woord in de navigatiebalk onmisbaar.

      Beantwoorden
    • Roderick van Straten zegt

      28 november 2014 om 11:41

      Wat ‘blog’ betreft zou ‘laatste blogs’ ook een optie zijn, maar de ruimte in een menu is ook beperkt. Bovendien komen de meeste ‘fans’ van de blogs niet binnen op de homepage en andersom proberen we op de homepage juist mensen op en andere manier dan met blogs te triggeren.

      Beantwoorden
    • Anniek de Hoop zegt

      28 november 2014 om 14:13

      Dat is leuk om te horen Sonja, bedankt! En gelijk een mooie inhoudelijke reactie te pakken :).

      Een interessante tip om juist het afwijken van de standaard eens te behandelen – en hoe je dat juist kunt doen. Want afwijken hoeft geen probleem te zijn, zolang je ervoor zorgt dat de bezoeker dat snel kan begrijpen. Door bijvoorbeeld consistentie in plaatsing en lay-out.

      Van het kruimelpad werd volgens mouse-tracking op onze site nauwelijks gebruik gemaakt. Voor andere websites, bijvoorbeeld webshops, is een kruimelpad echter wel van toegevoegde waarde om je positie snel te kunnen bepalen.

      Tsja, de kwestie ‘home’ wel of niet in de navigatiebalk, daar bijven de meningen over verdeeld. Er duiken nu veel one-page websites op waarbij de navigatiebalk meeschuift maar waar niet altijd een logo in staat. Dan is ‘home’ als woord in de navigatiebalk onmisbaar.

      Beantwoorden
      • Sonja van Vuren zegt

        28 november 2014 om 16:08

        En dankjewel voor jouw inhoudelijke reactie, Anniek! 🙂

    • Roderick zegt

      25 april 2015 om 22:00

      en wat vind je van onze nieuwe navigatie Sonja?

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen