Een groot deel van het kantoor zit nu lekker op het strand, maar jij als marketingmanager bent met je hoofd al in 2023. Dan ga je het écht anders aanpakken. Je wil niet zomaar meer bloggen, maar investeren in een content marketing strategie. Maar hoe bepaal je nu waar je je op gaat focussen in ’t nieuwe jaar? We delen een aantal tips.
Inhoudsopgave
Content is de toekomst
Je hebt dit jaar gemerkt dat content werkt. Je krijgt steeds meer reacties van klanten op je blogs en trekt ook redelijk wat organische bezoekers richting die website van je. Maar tegelijk weet je dat er meer te halen valt. Je wil het onderste uit de kan halen. En dat kan met een slim gekozen content marketing strategie.
Het komt voor je (hopelijk) niet uit de lucht vallen: content marketing is de toekomst. De bezoeker wordt steeds slimmer en haakt af wanneer er in een tekst veel ongelukkige zoekwoorden staan gepropt. Daarnaast is de concurrentie online inmiddels zo gigantisch dat je content niet alleen vindbaar moet zijn in de zoekmachine, maar ook aantrekkelijk genoeg moet zijn om op te klikken.
Klinkt als een uitdaging, hè? Je moet van goede huizen komen om je doelgroep te verleiden, te boeien, te binden en te activeren met SEO-copywriting. Een content marketing strategie kan het wat makkelijker voor je maken. Maar waar baseer je zo’n strategie op? We tippen.
Bepaal wat je doelen zijn voor 2023
Voordat je weet waar je de strategie op gaat baseren, moet je wel de algemene marketingdoelen bepalen. Deze hangen erg samen met de content, want al die video’s en blogs dragen hopelijk bij aan het behalen ervan.
Tijd voor een metafoor: zie je marketingdoelen als de veilige haven die je wil bereiken met een schip. De content marketing strategie is in deze metafoor de route die je vaart. Zonder strategie kun je misschien wel de eindbestemming bereiken, maar je neemt dan sneller een omweg, vaart een keer verkeerd en bent veel langer onderweg.
En dat is bij je marketingdoelen ook zo. Met een strategie heb je een duidelijk plan, ga je effectiever om met je tijd én behaal je (als het goed is) sneller resultaat – en daar wordt elke marketingmanager blij van.
Welke vormen van content ga je uitproberen?
Ben je vooral aan het bloggen geslagen afgelopen jaren? Dan is het tijd om iets nieuws op de markt te brengen. En het leukste is: de mogelijkheden zijn haast eindeloos. We zetten verschillende opties op een rij.
- Maak een informatieve podcast-serie vol interessante kennis over het vak waarin jullie gespecialiseerd zijn;
- Leg de belangrijkste begrippen voor jouw business uit in een YouTube video;
- Voeg de belangrijkste blogs over jouw bedrijf samen in een informatieve whitepaper die je bezoeker gratis kan downloaden;
- Reels of TikToks om je bedrijf ook op social media op de kaart te zetten;
- Een webinar om een nieuwe trend in jouw branche tot in de puntjes uit te leggen;
Nu snappen we dat het niet bij elk marketingteam mogelijk is om alle soorten content te gaan testen. Maak daarom een keuze welke vorm van je content je náást bloggen je in 2023 op gaat pakken. Je kunt de inhoud van de blogs gewoon in een nieuw jasje gieten. Dat hergebruiken maakt het extra makkelijk.
Richt je op één dienst of productgroep het komende jaar
Je hebt van bovenaf een marketingbudget gekregen om je doelen mee te bereiken. Dit kun je uitsmeren over heel veel verschillende diensten en producten die je in de spotlight wil zetten in 2023. Maar dan mis je daadkracht om écht iets te bereiken met je budget. Wanneer je dat budget investeert in het promoten van één dienst of categorie, dan kun je veel meer bereiken. Bekijk hiervoor welke diensten/producten de meeste potentie hebben, welke kant je op wil met je bedrijf en wat het beste past bij de richting waar de branche waarin je werkzaam bent zich naar beweegt.
Content marketing strategie uitbesteden?
Klinkt dit allemaal nog veel te veel als abracadabra en heb je als marketingmanager geen tijd om hier uitgebreid voor te gaan zitten? Dan is het geen slecht idee om de content strategie uit te besteden aan een gespecialiseerde partij. Deze bekijkt de kansen voor jouw bedrijf met een nieuwe frisse blik, met creatieve content-ideeën als gevolg. Daarnaast weet een specialist precies waar jouw content marketing strategie over moet gaan op basis van jouw marketingdoelen, de concurrentie en de kansen op het gebied van SEO. Andersom …, als je SEO wil uitbesteden ontkom je er bij een goede partij niet aan dat er een goede content strategie komt.
Door het uit te besteden bespaar je tijd & energie en heb je eerder een strategie die de basis vormt van de content die je in een jaar gaat produceren. Alhoewel je dus wel moet investeren in de diensten van de specialist in kwestie, ga je die dus wel terug verdienen in 2023.
Nieuwsgierig of Heers dat voor jou kan oppakken – en hoe dat er dan uit gaat zien? Ontdek het op onze pagina over content-strategieën.
Geef een reactie