Nieuwe SEO-klanten, we houden ervan! Weer een nieuwe uitdaging om de online zichtbaarheid van een bedrijf te verbeteren. Weer een nieuw proces om een klant bovenaan in Google te krijgen. Jazeker, zoekmachine optimalisatie (SEO) is een proces. Een proces dat verder gaat dan linkbuilden alleen. In feite zelfs andersom: een proces waarbij linkbuilden een van de laatste stappen is in het mechanisme van tandwielen. En dan heb ik het over de tandwielenset die zorgt voor een (kick)start naar meer traffic en (als je het goed hebt gedaan) meer conversie.
Je bouwt geen huis zonder fundering. Voor linkbuilding geldt exact hetzelfde. Hoopte je met gewoon een potje linkbuilden de top in Google te bereiken? Hier is je one-way ticket to Dreamworld.
Inhoudsopgave
Zoekmachine-vriendelijk webdesign
Het begint eigenlijk met het feit dat een website meer moet zijn dan een digitaal visitekaartje. Webdesign is dan ook meer dan een leuke website in elkaar gooien. Een website is een verzameling van alles dat uniek en speciaal is aan jouw bedrijf en dus de core van je online aanwezigheid. De meeste websites worden gelukkig al vanuit een Content Management Systeem (CMS) gerealiseerd, een systeem waardoor je website gemakkelijk te beheren is. Het meest gebruikte systeem is WordPress, waar ontwikkelaars over de hele wereld al ruim 15 jaar aan werken. Het systeem is voornamelijk erg gebruiksvriendelijk. Merendeel van de content writers zijn immers geen programmeurs en andersom zijn programmeurs ook zeker geen content goeroe’s. WordPress en SEO gaan hand in hand. Het systeem beschikt namelijk over een functionaliteit die het een stuk gemakkelijker maakt om je website zoekmachine-vriendelijk te maken. Easy peasy, lemon squeezy.
It’s all about the keywords
Een goede zoekwoorden-analyse is essentieel. We hameren er zelf dan ook altijd op dat we niet met hagel schieten. Een keuze maken voor de juiste zoekwoorden is dan ook een van de eerste treden op de SEO-trap. Wat bied jij, wat (maar ook: hoe, waar en wanneer) zoekt je doelgroep en waar liggen eventuele kansen? Dit vraag je jezelf eigenlijk continu af. Een goede selectie keywords is de basis voor de structuur van je website én je zoekmachine-vriendelijke webdesign.
SEO-titels en meta-omschrijvingen
SEO-titels zijn feitelijk de online voorgevels in de winkelstraten en meta-omschrijvingen de bijbehorende etalages. Wanneer jouw gevel en etalages goed laten zien wat de klant zoekt, weet deze dat die jouw winkel moet bezoeken. Invest Online deed onderzoek naar de paginatitels en meta-descriptions en presenteerde de resultaten in relatie met de rankings in Google. Hieruit bleek onder andere dat een juiste lengte, overeenkomst met de broncode en het zoekwoord vooraan in de titel significant samenhangen met posities bovenaan in Google. Verder werd er ook een duidelijk verband gevonden tussen hogere rankingsposities en de aanwezigheid van een Call to Action, Unique Selling Point en opsommingstekens.
Short, but sweet? Nee, sorry
Je weet waarom en aan wie je jouw product of dienst biedt. Daarnaast beschik je inmiddels over de beste en sterkste zoekwoorden. Next step: rich content! Misschien zie je je website graag short, clean en krachtig. Toch denkt Google hier anders over. Er bestaan hierover veel eisen, regels, tips en technieken. Wanneer je een minimum van 300 à 350 woorden aanhoudt en je je zoekwoord verwerkt in de H1 (titel), een H2 (tussenkopje) én je afbeeldingen, ga je in ieder geval de goede kant op. Google scant als het ware een tekst op relevantie op de manier waarop wij dat zelf ook doen: titel, tussenkopjes, afbeeldingen. Content-arme landingspagina’s voor jouw belangrijkste zoekwoorden zijn dus een keiharde doodzonde!
Yes, linkbuilden!
Wanneer je bovenstaande stappen doorloopt, heb je in principe een goede fundering. Succesvolle SEO-klanten beginnen hierná met linkbuilden. Waarom? Je hebt de juiste zoekwoorden gevonden om traffic te realiseren, Google kan je pagina’s identificeren en weet waar je pagina’s over gaan. Interessant dus! Daarnaast komen je potentiële klanten met hun zoekwoorden waarschijnlijk direct op de juiste landingspagina terecht. Meer lezen over het hoe en wat van deze belangrijke stap naar autoriteit? Lees mijn blog over de wondere wereld van linkbuilding.
Bovenaan in Google: Plan, Do, Check, Act
Zo, je fundering staat en eigenlijk je huis zelf ook. Nu is het een kwestie van onderhoud. Plan, Do, Check, Act is gericht op een continue verbetering en vooruitgang. Bekijk hiervoor de harde cijfers en resultaten. Online kun je namelijk echt álles meten, bijhouden en beheren. Het is dus zonde als je het niet doet. Een laatste belangrijke stap is Social Sharing. Deel met je (potentiële) klanten, partners en concullega’s wat je doet, wat er speelt en simpelweg dat je er bént. Bovendien vergroot een groot bereik de kans op (natuurlijke) linkjes naar jouw content!
Je hebt nu alle tips om jouw droomhuis te bouwen. Óf natuurlijk drastisch te renoveren 😉 Bovenaan in Google gaat echt wel verder dan linkbuilden (uitbesteden). Volg dus bovenstaande stappen en voorkom verzakking van dat prachthuis!
Frank Krepel zegt
Hoi Randy,
Een leuk artikel heb je geschreven. Als webdesign, content en linkbuilding als rankingfactoren met elkaar vergelijkt, welke factor draagt het meeste bij volgens jou?
Randy zegt
Hoi Frank,
Bedankt voor je reactie! Ik heb zelf tijdens mijn SEO-werkzaamheden vooral ondervonden dat iedere factor het best tot zijn recht komt als het in combinatie met elkaar wordt ‘gebruikt’. Linkbuilding kan veel bijdragen (en draagt ook echt veel bij) aan de autoriteit, maar met content-arme landingspagina’s zal je helaas niet alles er uit halen wat er in zit. Wanneer je wél rijke content hebt, moet dit natuurlijk wel goed tot uiting kunnen komen op de website..
Wel denk ik dat linkbuilding de factor is die als kers op de taart kan zorgen voor de echte topposities en zeker niet moet worden vergeten na de live-gang van een website/-shop met een mooi webdesign gevuld met goede content.
Hoe kijk jij hier naar? Ik ben benieuwd!
Frank Krepel zegt
Hoi Randy,
Ja, zo zie ik dat ook. Goede content op een goede website does the trick. Maar met Linkbuilding kan je net dat duwtje geven dat nodig is.