• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

HEERS

  • Home
  • Diensten
  • Cases
  • Over ons
  • Blog
  • Contact
  1. Heers.nl
  2. Begrippenlijst
  3. MQL vs SQL wat is het verschil eigenlijk?

MQL vs SQL wat is het verschil eigenlijk?

MQL vs SQL hoor je met zekere regelmaat terugkomen in de wereld van online marketing. Bij veel bedrijven bestaat er namelijk vaak een meningsverschil tussen de marketing- en verkoopafdelingen over leads.

MQL staat voor Marketing Qualified Lead en SQL voor Sales Qualified Lead. Het einddoel voor beide afdelingen is natuurlijk hetzelfde. Namelijk, ervoor zorgen dat potentiële klanten door de funnel geloodst worden en tot aanschaf overgaan. Maar wanneer wordt het een MQL genoemd en wanneer is het een SQL?

Om maximale inkomsten te genereren moeten marketing- en salesteams nauw samenwerken en duidelijk afstemmen wanneer een MQL wordt overgedragen aan het salesteam. Dan wordt het een namelijk een SQL. Afhankelijk van waar de klant zich bevindt op de klantreis wordt een lead gezien als MQL vs SQL.

 

Wat is een marketinggekwalificeerde lead?

Een MQL is een prospect waarvan uw marketingteam denkt dat het uiteindelijk tot een koopactie kan leiden, maar die nog niet helemaal klaar is om tot kopen over te gaan. Waar een klant zich bevindt op de klantenreis wordt gebaseerd op lead-intelligence. Doormiddel van tools zoals Google analytics, Google optimise of Hotjar kan precies worden bijgehouden hoe klanten zich gedragen op een website.  Dit wordt ook wel closed-loop analytics genoemd.

 

MQL’s hebben nog aanvullende marketingondersteuning nodig voordat ze klaar zijn om tot kopen over te gaan. Een MQL is dus een lead waarvan het marketingteam het waarschijnlijk acht dat ze klant zullen worden.

 

Wat is een sales gekwalificeerde lead?

Een SQL is een potentiële klant die al voorbij de ’think’ fase van het See Think Do Care model is gevorderd en klaar is om naar de volgende fase van het verkoopproces te gaan. Deze leads hebben laten zien dat ze een koopintentie hebben en voldoen aan de kwalificatiecriteria die bepalen of ze geschikt zijn voor het product of de service. Het enige dat ze nu nog nodig hebben, is meer ‘lead nurturing’ voor conversie om dan uiteindelijk een betalende klant te worden.

 

Het belangrijkste verschil bij MQL vs SQL is dus de koopbereidheid, toch kunnen de lijnen af en toe vervagen zijn er vaak tegenstrijdige meningen over waar leads nu eigenlijk onder vallen.

 

MQL vs SQL – marketing gekwalificeerde lead versus sales gekwalificeerde lead

Marketing- en salesteams hebben vaak de neiging om een lead verschillend te beoordelen. Het is daarom van het grootste belang dat ze samenwerken om te bepalen waar een lead zich bevindt in de klantenreis. Het komt regelmatig voor dat MQL’s nooit worden geconverteerd naar SQL’s omdat ze te vroeg in de klantreis ten onrechte als SQL’s werden geïdentificeerd.

 

Er zijn een aantal dingen die de verschillende teams samen kunnen doen om te voorkomen dat potentiële klanten helemaal uit de reis stappen. Door middel van grondige analyse op elk punt van de klantreis zorg je ervoor dat je marketingbudget goed wordt besteed en je ROI wordt verhoogd.

 

Bezoekgedrag MQL vs SQL

Het gedrag van een bezoeker op je website, is een bepalende factor bij de vraag of ze als een MQL vs SQL moeten worden gezien. Een aantal gedragskenmerken die moeten worden gemeten en overwogen, zijn:

 

1.     Eerste bezoek versus terugkerende bezoeker

Als dit pas het eerste bezoek aan je website is, moet je ze als MQL classificeren. Als ze je website al een aantal keer hebben bezocht en relevante product- of servicepagina’s hebben bekeken, zijn ze waarschijnlijk klaar om als SQL te worden geclassificeerd.

 

2.    Aantal conversies

Hoe vaak heeft een bezoeker aan je website een formulier ingevuld of op aanbiedingen geklikt? Een MQL heeft misschien maar één of twee keer een dergelijke handeling verricht, terwijl een SQL waarschijnlijk op meerdere aanbiedingen heeft geconverteerd.

 

3.    Fase in de koopcyclus

Los van het aantal keren dat een prospect heeft geconverteerd, speelt ook de manier van converteren een rol bij het plaatsen van een lead in de MQL vs SQL categorie. Wat voor soort aanbieding hebben ze op geklikt? Als hij bijvoorbeeld een informatieve whitepaper downloadt, hoort hij nog steeds in de MQL-categorie. Als ze een live demo hebben aangevraagd via het contactformulier, dan zijn ze waarschijnlijk klaar voor die laatste verkoop push.

 

MQL vs SQL Specialist nodig?

Wil je meer halen uit je huidige website of webshop? Neem dan contact met ons op voor een conversie workshop. In de workshop kijken we naar je doelgroep, de klantvraag, gebruikersdata en de marketing funnel van je website. Na de workshop ontvang je uitgebreid advies over zaken waarmee je je website / webshop kunt verbeteren (hier kunnen we natuurlijk ook bij helpen). Neem vandaag nog contact met ons op.

Op zoek naar?

  • Een SEO bureau
  • Een SEO specialist
  • Een Google Ads specialist
  • Een online marketing specialist
  • Een SEO tekstschrijver

Concreet

  • SEO uitbesteden
  • Linkbuilding uitbesteden
  • SEO teksten laten schrijven
  • Blogs laten schrijven
  • Google Ads uitbesteden (SEA)

Info

  • Team / Vacatures
  • Begrippenlijst / Kennisbank
  • Support
  • Privacy Policy
  • Algemene voorwaarden
Online Marketing Bureau Heers

Vraag direct een online marketing offerte aan.

begin met Heersen