Dwell Time geeft aan hoe lang een gebruiker op een pagina blijft na het klikken op een zoekresultaat in Google. Hoe langer de Dwell Time, hoe groter de kans dat de content op de website de bezoeker aanspreekt. Dit is natuurlijk een belangrijk voor Google. Dwell Time wordt daarom door sommigen gezien worden als ranking factor, maar hoe meet Google dit als je vanuit Google naar een website klikt waar geen Google Analytics draait en je daar op een uitgaande link klikt, die ook weer naar een website zonder Google Analytics gaat? Zoals je merkt zijn wij wat sceptisch als het gaat om het belang van Dwell Time.
Welke factoren beïnvloeden de Dwell Time?
Er zijn een aantal factoren die invloed kunnen hebben op de Dwell Time. De belangrijkste factor is zonder twijfel de kwaliteit van de content. Als de webteksten interessant en relevant zijn, zullen bezoekers langer op de website blijven.
Een andere factoren:
- Makkelijke navigatie
- Snelheid / laadtijd van de website
- Design en structuur van de pagina
Het gaat dus vooral om gebruiksvriendelijkheid en voorzien in de behoefte van de bezoekers. Je website (de content op je website) moet dus aansluiten bij de zoekintentie van de gebruikers van Google.
En als mensen zich langer op je website bevinden, omdat de content / gebruiksvriendelijkheid op orde is, is de kans ook groter dat ze overgaan tot actie (conversie). Dit laatste zorgt weer voor een lagere bouncerate. Ook bouncerate wordt door sommigen gezien als ranking factor. Door serieuze SEO specialisten gelukkig niet.
Hoe verbeter je de Dwell Time?
Er zijn een aantal zaken waar je op moet letten als je de Dwell Time wilt verbeteren:
- Zorg voor relevante en interessante content op je website. Als bezoekers geïnteresseerd zijn in wat je te bieden hebt, zullen ze langer op je site blijven.
- Maak het gemakkelijk voor gebruikers om door je site te navigeren en ‘verleid’ ze ook om verder te klikken. Zorg voor een duidelijk menu en interne links naar relevante pagina’s.
- Zorg voor een aantrekkelijk en gebruiksvriendelijk webdesign. Als bezoekers zich op hun gemak voelen op je site, zullen ze langer blijven.
- Zorg voor snelle laadtijden. Als je site traag is, zullen bezoekers snel afhaken.
- Gebruik aantrekkelijke afbeeldingen en video’s om de aandacht van bezoekers te trekken en vast te houden.
Sceptisch afsluitertje….., wat nou als iemand vanuit Google op je website komt en zonder iets te doen een half uur op je website blijft (bijvoorbeeld vanwege het halen van koffie en een praatje met een collega), daarna wel naar je contactpagina klikt, ziet dat je te ver uit de regio zit en je website verlaat. Prima Dwell Time, geen bounce …., geen lead en geen omzet. Ons advies: maak je niet te druk om Dwell Time en bouncerate.