‘Content is king’ is een veelgebruikte term onder tekstschrijvers en wij staan daar natuurlijk (deels) achter. Waarom deels? Omdat er in ons vakgebied meer nodig is dan alleen briljante content.
Waar komt ‘Content is King’ vandaan?
‘Content is King’ is de titel van een essay van Bill Gates (de voormalig topman van Microsoft) uit 1996. Het stuk is destijds ook gepubliceerd op de Microsoft website.
Content is where I expect much of the real money will be made on the Internet, just as it was in broadcasting.
Bill Gates stelde dat de waarde van een website voornamelijk afhangt van de kwaliteit van de content. Iets wat wij (en zeker onze contentmarketeers) alleen maar toe kunnen juichen. Hij voorspelde dat de toekomst van het internet zou gaan over het creëren van kwalitatief goede content. Hij voorspelde dat de groei van de internet technologie zou leiden tot een toenemende vraag naar hoogwaardige content, die specifiek gericht is op een bepaalde niche of demografie.
Geldt ‘Content is King’ voor SEO?
Voor SEO geldt ‘Content is King’ uiteraard. Google wil namelijk de gebruikers van de zoekmachine zoveel mogelijk relevante informatie laten zien / vinden. Goede unieke content is een belangrijke factor om goed te scoren in Google. Dit gaat verder dan het zoekwoord op de juiste plaats zetten of om het zoekwoord een bepaald aantal keren in de tekst terug te laten keren. Lees alles hierover in ons blog ‘Wat is nou eigenlijk goede content volgens Google?‘.
SEO bestaat naast content nog uit 2 andere belangrijke pijlers: techniek en autoriteit (vaak ook linkbuilding genoemd).
Geldt ‘Content is King’ voor conversie?
Goed, je hebt dus goede content nodig om gevonden te worden in Google. Maar dan? Als die bezoekers eenmaal op je website zijn en ze gaan daar niet over tot conversie, dan heeft het ook allemaal weinig zin.
Goede content zet aan tot conversie en ervaren contentmarketeers snappen zowel SEO als conversie. Van keyword density tot en met de principes van Cialdini, goede content is zoveel meer dan het foutloos ophoesten van een aantal woorden.
Goede inhoud kan helpen bij het verhogen van conversie:
- Door te voorzien in de informatiebehoefte van de bezoeker, kan een potentiële koper op een website overtuigd worden om een aankoop te doen.
- Door het bieden van waardevolle content, kunnen bezoekers overtuigd worden om hun contactgegevens achter te laten of zich aan te melden voor een nieuwsbrief, waardoor bijvoorbeeld marketing automation ingezet kan worden.
Context is dus Queen
Bij Heers is content eigenlijk Queen in plaats van King, want onze contentmarketeers zijn allemaal vrouwen. Maar van oudsher is het dus ‘Content is King’. Maar als content koning is, dan is context in onze ogen koningin. Want aan goede content heb je in onze ogen niet zoveel als:
- het de doelgroep niet op het juiste moment bereikt.
- het op een website staat die slecht laadt of een design heeft, dat pijn doet aan je ogen.
Of is content stiekem dood?
Voor wie wel wat van cynisme en sarcasme houdt lees vooral ons artikel ‘Content is dood!‘ Een artikel wat vooral geschreven is als reactie op de kreet ‘SEO is dood’, die vooral gebruikt werd door oude, zure contentmarketeers, die weinig kaas gegeten hadden van SEO.
Als je er (net als wij) van overtuigd bent dat content nog steeds ‘King’ is, dan raden we je aan om eens contact op te nemen met ons. Onze contentmarketeers helpen je graag aan converterende webteksten en je kan ons ook je blogs laten schrijven.